Фитнес БГстатии

 

Диетите – ефектът на платото

Диетите – ефектът на платото - Фитнес БГ Всеки, който някога се е опитвал да отслабне, спазвайки диета, се е сблъсквал с т.нар. ефект на платото – въпреки всички усилия след определена граница теглото не намалява. Причината за това е забавянето в обмяната на веществата.

Това спиране на отслабването може да стане както през първата седмица от диетата, така и след няколко седмици или месеци. И въпреки всички усилия да се ограничава храната, организмът не понижава теглото си, а само енергията, която изразходва. Именно това забавя обмяната на веществата.

Дишането, съкращенията на сърцето, поддържането на мускулния тонус и температурата на тялото, делението на клетките – всичко това са процеси, които се нуждаят от енергия, т.е. от храна, запаси от мазнини и въглехидрати.

Когато намаляваме обема на приеманата храна, ние заставяме организма да премине към разход на своите резерви. И ако той поради някакви причини не може да извлече от запасите си необходимото количество енергия, но ние упорито продължаваме да пазим диета, правилният изход е един – да се намали изразходваната енергия.

Още преди да намали количеството използвано “гориво”, организмът подава сигнали:

• Чувство на глад - тялото сигнализира за това, че организмът не може да получи енергия от вътрешните запаси и силно се нуждае от храна.
• Отпадналост - няма достатъчно енергия, следователно ще се намали и мускулният тонус. Това е придружено от виене на свят и липса на концентрация.
• Мръзнене - спада температурата на тялото. Дори в горещи дни хората се обличат и обуват дебело.

Забавяното на обмяната на веществата е неприятна последица не само защото пречи на постигането на ефективни резултати. То води със себе си още два основни проблема:

• Теглото започва да се повишава! - човек се връща към привичното си хранене, но обмяната все още е затормозена. Килограмите бързо се връщат на предишното си ниво, а често го и надминават.

• Нежелателен опит - всеки опит за отслабване оставя следа в “паметта” на тялото.

Следващият път при диета то се опитва още по-бързо и по-силно да намали разхода на енергия и колкото се може по-дълго да не го възстановява при връщането си към обичайното хранене – за да трупа запаси.

Какво води до забавян разхода на енергия

Причина №1: намаляване на калоричността на храната

Колкото по-малко енергия постъпва, толкова по-вероятно е разходът й да се забави. Но при умерено и комфортно (като скорост) намаляване на калоричността скоростта на обменните процеси често не се намалява, а точно обратното – увеличава се. Няма преяждане, няма и сънливост след храненето. След лека вечеря човек спи по-добре. Чувства се отпочинали, изразходва повече енергия. При постепенно намаляване на порциите се повишава активността на адреналина и норадреналина – хормони със силно липолитично (мастно разграждащо) действие.

Причина №2: нарушение в съотношението мазнините-въглехидрати

Организмът получава основната си енергия от мазнините, но по-лесно и бързо той получава енергия от въглехидратите. Ако те са малко, организмът ще премине на “икономичен режим”.

Причина №3: недостиг от незаменими вещества

За нормалния обмен организмът се нуждае от постоянно количество аминокиселини, витамини, минерали и микроелементи, полиненаситени омега -3 мастни киселини. Недостигът на всяко едно от тези вещества обикновено води до намаляване в скоростта на обменните процеси.

Причина №4: липса или неправилно физическо натоварване

Много от подлагащите се на диета, я съчетават с усилени тренировки - за да накарат мускулите да изразходват повече енергия – нали именно те изразходват 80% от мазнините. И изведнъж открива, че е свалил много по-малко килограми, отколкото е смятал.

Всъщност интензивните физически упражнения не увеличават разхода на енергия, а точно обратното – често те предизвикват неговото намаляване. За твърде активните и резки натоварвания се изразходва енергия, която организмът усвоява от въглехидратите, защото мазнините не могат да се разграждат толкова бързо.

Когато въглехидратите свършат, техните запаси могат да се попълнят само с храна. Организмът включва сигнал за глад, но ние мъжествено го “потушаваме” и тогава се забавя обмяната на веществата.

Причина №5: психични предпоставки

Най-разпространените и типични са липсата на значим мотив, недоверие към избрания метод за отслабване и неправилна оценка на получения резултат.

• Мотивът - мисълта е материална, т.е. ако знаем точно защо искаме да отслабнем, самата ни потребност ще стимулира мускулния тонус като активизира хормоните.

• Убедеността в метода - по подобен начин действа например убеждението, че сме на прав път. Ако вярваме, че избраната диета е ефективна, настроението ни ще бъде по-добро, тонусът – по-висок.

• Оценката на резултата - той само по себе си може да стимулира обмяната на веществата, но само ако сме доволни от него. Например човек за една седмица отслабва с 500 г и това го радва. Настроението се повишава, а след него се увеличава активността на хормоните, които разграждат мазнините. Разходът на енергия расте. И обратното – ако отслабването с половин килограм не ни носи удовлетворение, ще възникнат съмнения, ще се понижат настроението, тонусът и в крайна сметка разходът на енергия.
Според повечето диетолози намаляване на теглото с 500 г за седмица е наистина добър резултат - постепенното отслабване дава максимален оздравителен ефект, а и продължителен резултат.

Как да излезете от “капана”:

• Намерете си убедителен мотив.
• Не прибягвайте към диета, ако няма да промените нищо друго. Отслабването никога не е “само диета”. Ако смятате, че само тя ще свърши работа, по-добре изобщо не започвайте.
• Наспивайте се добре.
• Хранете се правилно, т.е. по-често, увеличете количеството на белтъчините и сложните въглехидрати и ограничете сладките и мазни продукти.
• Не се претоварвайте физически. За повечето хора са оптимални натоварванията със средна интензивност (например ходенето).

Най-голямата грешка
.

Не се опитвайте да преодолеете “ефекта на платото” с ожесточена диета. След 1-2 седмици отслабването ще се забави и ще спре, т.е. ще са нужни още по-големи ограничения в храненето, за да намаляват килограмите. А когато се върнете към обичайното си меню, теглото ще започне да нараства, като не е изключено да превиши първоначалното.
Увеличете количеството на позволените продукти. Ходете пеша всеки ден, наспивайте се добре. След 1-2 седмици, когато се възстановят силите ви, можете да продължите с отслабването.

Източник:http://zdrave.bg


назад

Fitness.bg on Facebook

ВИЦОВЕ

Българския отбор по водна топка отива на турне в чужбина.
На мача - българин хваща топката и започва да плува към противниковата врата. От брега треньора вика "Подай на Спас". Нашия продължава, лъже един, втори, трети…
От брега треньора вика "Подай на Спас". Нашия продължава, лъже още двама. От брега треньора вика "Подай на Спас".
Нашия стига до вратата, замахва, удар и - гол! Отива при треньора и му казва:
- К"во искаш бе тренер, не виде ли че вкарах гол?
Треньора:
- Абе ти вкара гол, ама Спас се удави.


Copyright © 2009 Fitness.bg За нас :: Реклама :: Права :: Карта на сайта :: Контакти и въпроси :: Условия за доставка Изработено от СТЕНИК Уеб Дизайн
14 queries executed; Script time: 0.7793s